انجمن داستان ، آخرین مرحله از فرایند تجربه ادبیات در میان اعضای برگزیده مراکز آفرینش های ادبی است . اعضا پس از گذراندن دوره های کارگاه نوشتن خلاق و کارگاه های ادبی داستان واجد شرایط ورود به انجمن داستان می شوند. دراین مرحله اعضایی که توانایی خلق اثر دارند، به شکل تخصصی با گونه های مختلف داستان آشنا می شوند. 

مهمترین اهداف تشکیل انجمن : ایجاد فضایی امن برای توسعه و ترویج «ادب نقد شدن و نقد کردن »در جامعه نوجوانان و جوانان پدیدآورنده آثار ادبی ، ایجاد فضای امن و سالم برای نوجوانان و اعضای ارشد، گسترش و تداوم ارتباطات اعضا و مراکز فرهنگی و هنری کانون در سطح تخصصی تر با یکدیگر و با کارشناسان ادبی کانون و چهره های ادبی شاخص استان و کشور ارتقاء سطح توانمندی های اعضای برگزیده ادبی آشنایی اعضا با جریان های ادبی معاصر و روز ،معرفی چهره های جوان و خلاق ادبی به جامعه ادبی کشور در حوره داستان ،ایجاد روحیه نقدپذیری ،تشویق و تربیت نگاه انتقادی در اعضا 

 

  • 1401/02/01 - 09:32
  • تعداد بازدید: 207
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری چهلمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا مراکز اهواز

چهلمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلان‌شهر اهواز به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، چهلمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان صبا با موضوع نقد و بررسی آثار داستانی نوجوانان و با حضور حسین عباس زاده، نویسنده، مدرس، منتقد ادبیات داستانی خراسانی، کارشناسان و مربیان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان و اعضای مراکز کانون اهواز، در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

عباس زاده در این نشست گفت: داستان کوتاه شامل خلق یک موقعیت یا یک شخصیت می‌باشد که در رمان هر دو مورد را شاهد هستیم.

او افزود: انتخاب زاویه دید و روایت درست و هوشمندانه مخاطب را به همراهی وامی‌دارد و تأثیرپذیری اثر را دوچندان می‌کند.

وی در ادامه رعایت پیوستگی عناصر داستان و انتخاب درست آن‌ها را ضروری دانست و در تعریف ژانر رئالیستی تشریح کرد:

در آثار رئالیستی زمان و مکان خطی هستند، دیالوگ‌ها گویا، کوتاه و موجز بوده و ضرب‌آهنگ را تندتر و هیجان را بیشتر می‌کنند.

عباس زاده در ادامه توضیح داد: قرار دادن کاراکترها در موقعیت‌های متفاوت و غیرمعمولی و دقت در پرداخت و فضاسازی و بیان جزئیات در داستان‌پردازی مهم است در واقع یک نویسنده‌ی خوب تصویر درستی از موقعیت داستان به خواننده می‌دهد.

ایشان شروع داستان را، مقدمه‌ی معرفی شخصیت و موقعیت دانست و از میانه‌ی داستان به عنوان بستری برای گسترش داستان با گره‌افکنی، تعلیق و کشمکش یادکرد.

این نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به اینکه هر داستان دارای محتوا و ساختاری است که باید باهم متناسب باشند گفت: تناسب محتوا و ساختار و ساخت موقعیت‌ها و درگیر کردن مخاطب با محتوای موردنظر نویسنده، باورپذیری اثر را تقویت می‌کند.

وی تأکید کرد: باورپذیری جزء عناصر داستانی است که اگر نویسنده به آن توجه نکند مخاطب داستان را جدی نمی‌گیرد. نویسنده باید با ذکر جزئیات مناسب در معرفی شخصیت‌ها و موقعیت‌ها به پررنگ‌تر شدن باورپذیری کمک می‌کند.

عباس زاده در ادامه اظهار داشت: لزوم رعایت تعلیق در داستان جهت جذب مخاطب و ساخت موقعیت در ذهن مخاطب مسئله‌ای است که همواره باید مورد توجه نویسنده باشد.

بر اساس این گزارش، آرمیتا آسترکی،، سارا دین‌پرست و فاطمه زهرا جعفریان از جمله اعضای نوجوان کانون خوزستان بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خویش در این نشست پرداختند.

این رویداد ادبی با سرپرستی فاطمه رشیدی و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا، به کار خود پایان داد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت